Soorten ontslag
Er zijn meerdere soorten van ontslag en elke situatie vraagt om een eigen aanpak.
Soorten ontslag
Er zijn meerdere soorten van ontslag en elke situatie vraagt om een eigen aanpak:
> Disfunctioneren - Gebrek aan kennis en/of competenties
Disfunctioneren
Gebrek aan kennis en/of competenties
De werknemer blijkt niet te kunnen brengen wat je had gehoopt. Hij/ zij heeft onvoldoende kennis of vaardigheden om de werkzaamheden goed uit te kunnen voeren, kan zijn/haar werk niet goed organiseren waardoor deadlines stelselmatig niet gehaald worden of heeft moeite met het aanleren van nieuwe kennis of vaardigheden en kan niet mee in de groei van het bedrijf. De werknemer zet een rem op de groei en ontwikkeling van een team, afdeling of het bedrijf. Daarom is actie noodzakelijk.
Tips
Ga met de werknemer in gesprek over zijn functioneren. Wat gaat er niet goed, hoe moet hij dat verbeteren en hoe kun je hem daarbij helpen?
Leg de afspraken vast op papier in de vorm van een verbetertraject en koppel er een termijn aan wanneer de nodige verbeteringen behaald moeten zijn. Geef ook aan wat de gevolgen zullen zijn als de verbeteringen niet gehaald worden.
Ga regelmatig met de werknemer in gesprek om zijn voortgang te evalueren.
Als er na een redelijk termijn (hangt af van de situatie hoe lang dat is) onvoldoende verbetering is, dan kun je eventueel overgaan tot beëindiging van het dienstverband. Hoe je dat het beste kunt doen leg ik je graag uit.
Disfunctioneren
Houding en gedrag
Je hebt een medewerker die onwenselijk gedrag laat zien. De medewerker heeft een negatieve houding, praat slecht over het bedrijf of het management tegen collega’s of -nog erger- tegen klanten. Of er is sprake van grensoverschrijdend gedrag en de medewerker laat zich niet bijsturen. Of hij/zij komt regelmatig te laat, loopt de kantjes ervan af en meldt zich vaak ziek, vooral na het weekend. Een echte stoorzender binnen het bedrijf dus die ook een negatief effect heeft op andere collega’s. Daar moet je wat aan doen om verdere schade (financieel, imagoschade) te voorkomen.
Tips
Ga in gesprek met de medewerker, leg uit welk gedrag ongewenst is en wat je van hem/ haar verwacht. Leg alle afspraken vast in een verbeterplan, met een termijn en de gevolgen als er geen verbetering komt.
Zorg voor bedrijfsregels of protocol waarin je hebt vastgelegd welk ongewenst gedrag niet getolereerd wordt en wat de sanctie is op overtreding van deze bedrijfsregels.
Blijft de werknemer het ongewenste gedrag vertonen dan is ontslag onvermijdelijk. Hoe je dat het beste kunt doen vertel ik je graag.
Ontslag op staande voet
Ontslag op staande voet is een risicovolle stap, maar is soms noodzakelijk. Er is bijvoorbeeld sprake van diefstal of fraude of van buitensporig grensoverschrijdend gedrag of van alcohol/ drugsgebruik op de werkvloer. Win altijd eerst juridisch advies in voordat je de stap zet naar het ontslag op staande voet. Want een eenmaal gegeven ontslag kun je niet meer terugdraaien.
Tips
Let op! Niet in alle gevallen zijn de hier genoemde situaties reden voor ontslag op staande voet! Want bijvoorbeeld ook de leeftijd, duur van het dienstverband, de bedrijfscultuur en de aan-of afwezigheid van een zerotolerancebeleid spelen een rol.
Geef nooit in een impuls per direct een ontslag op staande voet. In plaats daarvan stel je werknemer op non-actief en stuur je hem/haar naar huis. Zo geef je jezelf iets meer tijd voor het nemen van de juiste vervolgacties. Maar blijf actief, want een ontslag op staande voet moet zo snel als mogelijk gegeven worden.
Win direct juridisch advies in om fouten te voorkomen. Want een onterecht gegeven ontslag is erg kostbaar! Als het ontslag achteraf geen stand houdt bij de rechter, dan heeft de werknemer recht op zijn loon over de periode dat hij niet heeft gewerkt en moet je hem weer toelaten tot de werkplek. Of de werknemer legt zich neer bij het ontslag maar kan wel hoge ontslagvergoedingen vragen (transitievergoeding en billijke vergoeding). Ik vertel je er graag meer over hoe je dit aanpakt.
Reorganisatie en bedrijfseconomisch ontslag
Bij een reorganisatie of personeelsinkrimping zullen er functies wijzigen of verdwijnen en zullen er ontslagen moeten vallen. Een jurist is dan een onmisbare partner en kun je betere in een vroeg stadium inschakelen. Ik denk strategisch mee over hoe je de reorganisatie kunt onderbouwen en hoe je kunt sturen wie je wilt houden en van wie je liever afscheid neemt, help met het opstellen van de benodigde documenten, begeleidt de ontslagvergunningaanvraag bij UWV en onderhandel met werknemers over een beëindigingsovereenkomst. Een goede voorbereiding maakt daarbij het verschil.
Tips
Betrek de ondernemingsraad bij het voortraject. Dit zorgt ervoor dat het ontslag makkelijker aanvaard wordt door de medewerkers, maar ook door UWV;
Denk ook aan een pakket ter ondersteuning van de medewerkers die ontslagen worden. Dit hoeft niet altijd in een formeel Sociaal Plan maar kan ook aangeboden worden in een beëindigingsovereenkomst.
Neem contact op
Een vraag of een verzoek om eens vrijblijvend kennis te maken? Gebruik dan het formulier hieronder. Je krijgt snel een reactie.
Disclaimer
Beste lezer, ik informeer je graag over allerlei arbeidsrechtelijke zaken. Echter, elke situatie is weer anders en vraagt dan ook om een op maat gemaakt juridisch advies. De informatie op deze website is dan ook algemeen van aard en kan niet als een individueel juridisch advies aangemerkt worden. Je kunt dan ook geen rechten ontlenen aan deze informatie.